کد خبر: ۱۶۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
امام‌جمعه زرین‌دشت: 

 افزایش توان دفاعی حق مسلم کشور است

 امام‌جمعه زرین‌دشت گفت: افزایش توان دفاعی و تهاجمی حق مسلم و قطعی کشور است، چراکه در دنیایی که قدرت‌های زورگو، از تجاوز به کشورها و کشتار انسان‌های بی‌گناه هیچ ابایی ندارند، توسعه صنایع دفاعی و تهاجمی کاملاً طبیعی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، روز صنعت دفاعی از روزهای مهم و با اهمیتی هستند که به موضوعات مرتبط با فرهنگ و جامعه اختصاص دارند که این روز فرصتی برای تجلیل از پیشرفت‌های علمی و فناورانه در حوزه دفاعی و نظامی است همچنین بر اهمیت خودکفایی و توانمندی‌های داخلی در حوزه دفاعی تأکید می‌کند.

 افزایش توان دفاعی حق مسلم کشور است
  افزایش توان دفاعی حق مسلم کشور است

 در همین راستا حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا دروندپور، بیان کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی بود که به‌منظور مدیریت یکپارچه و منسجم یگان‌های صنعتی و فنی نیروهای مسلح برای ارتقا و تجهیز یگان‌های زمینی، دریایی، هوایی و موشکی، با تصویب مجلس شورای اسلامی در ۳۱ مردادماه ۱۳۶۸، وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یکدیگر ادغام شده و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایجاد شد و مسئولیت مستقیم طراحی، تولید و خرید تسلیحات و تجهیزات نیروهای مسلح را به عهده گرفت.

 وی افزود: در سال ۱۳۸۹ با پیشنهاد وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و موافقت فرماندهی معظم کل قوا و همچنین تصویب شورای فرهنگی عمومی کشور، این روز به نام روز صنعت دفاعی کشور نام‌گذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.
 
 امام‌جمعه زرین‌دشت با اشاره به حکم آیاتی از قرآن نظیر «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»؛ «وَ لَن یجعَلَ اللّهُ لِلکافِرِینَ عَلَی المُؤمِنِینَ سَبِیلًا»، یادآور شد: صنعت دفاعی یکی از مواهب الهی و از مهم‌ترین دستاوردها بلکه خون‌آوردهای انقلاب اسلامی است که حاصل مکتب تربیتی امام انقلاب مبتنی بر اصل، «می‌شود و می‌توانیم» است.
 
 دروند پور با اشاره به اینکه صنعت دفاعی توانسته است استقلال، آزادی، اقتدار، عزتمندی، روح خودباوری و خوداتکایی و اعتماد به هنر و صنعت و ابتکار ایران و ایرانی را به همه دنیا ثابت کند، خاطرنشان کرد: به گونه‌ای که امروز صنعت دفاعی در بخش‌های گوناگون بر قله‌های رفیع علم و دانش ایستاده و بر لبه‌های جدیدترین فناوری‌های جهان در این حوزه حرکت می‌کند. 
 
 وی ادامه داد: به برکت این صنعت، امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازیگر فعال، راهبردی و تعیین‌کننده در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نقش‌آفرینی نموده و ضمن عقب راندن دشمنان از نیات و ادبیات قلدرمآبانه و استکباری گذشته، مرزهای جدیدی را برای عمق راهبردی ایران اسلامی ترسیم نموده است. 
 
 امام‌جمعه زرین‌دشت با بیان اینکه افزایش توان دفاعی و تهاجمی حق مسلم و قطعی کشور است، تصریح کرد: چراکه در دنیایی که قدرت‌های زورگو، سلطه‌گر و دارای کمترین جوهره اخلاق، وجدان و انسانیت حاکم هستند، و از تجاوز به کشورها و کشتار انسان‌های بی‌گناه هیچ ابایی ندارند، توسعه صنایع دفاعی و تهاجمی کاملاً طبیعی است، زیرا این قدرت‌ها تا اقتدار کشور را احساس نکنند، امنیت تأمین نخواهد شد. 
 
 دروند پور یادآور شد: آنچه بر شیرینی موهبت این صنعت می‌افزاید وجود نیروهای عالِم، محقق، پژوهشگر، اهل فکر و اقدام، و با ایمانی است که توان دفاعی کشور را کاملاً بومی کرده‌اند و توانایی تسلیحاتی ایران را به طور کامل با اتکا به توان و تولید داخلی توسعه داده‌اند. وجود چنین نیروها و عناصری در مجموعه صنایع دفاعی کشور، همچون جواهری بسیار گران‌بها و غیر قابل قیمت‌گذاری است.
 
 وی در پایان گفت: رحمت و رضوان الهی بر شهید عبدالله میثمی (از نمایندگان امام در دفاع مقدس) که می‌گفت «توان ما به اندازه امکانات در دست ما نیست، توان ما به میزان اتصال ما با خداست». 

 افزایش توان دفاعی حق مسلم کشور است
 روز صنعت دفاعی با برنامه‌های متنوعی گرامی داشته می‌شود

 همچنین علی مرادی مربی نظامی در تشریح برنامه‌های اجرایی در این روز، بیان کرد: در ایران، روز صنعت دفاعی با برنامه‌های متنوعی گرامی داشته می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌ها و معرفی دستاوردهای صنعت دفاعی که شامل نمایشگاه‌هایی از محصولات، تجهیزات و فناوری‌های روز صنعت دفاعی ایران برپا می‌شود
 
 وی یادآور شد: از دیگر برنامه‌ها در این روز معمولاً تجلیل از پیش‌کسوتان و متخصصان صنعت دفاعی است که از تلاشگران و پیش‌کسوتان این صنعت با اهدای لوح و تقدیرنامه تجلیل به عمل می‌آید و این امر به منظور قدردانی از زحمات و مشارکت آنان در پیشرفت صنعت دفاعی انجام می‌شود.
 
 این مربی نظامی ادامه داد: از برنامه‌های فرهنگی و هنری در این روز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در این روز برگزار می‌شود که این برنامه‌ها به منظور ایجاد نشاط اجتماعی و معرفی فرهنگ و ارزش‌های دفاعی انجام می‌پذیرد .
 
 وی در پایان با اشاره به اینکه این برنامه‌ها در سطوح ملی، استانی و محلی با همکاری نهادهای مرتبط برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: علت برگزاری این مراسمات به این علت است که اهمیت و جایگاه صنعت دفاعی در کشور را به نمایش بگذارد که در نمایشگاه‌های روز صنعت دفاعی در ایران، طیف گسترده‌ای از دستاوردهای این صنعت معرفی می‌شود.

 افزایش توان دفاعی حق مسلم کشور است
 توسعه فناوری‌های دفاعی در ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است
 همچنین حسینعلی منتظری مربی نظامی در ادامه مباحث فوق، مطرح کرد: سامانه‌های پدافند هوایی از صنایع این رشته است که انواع سامانه‌های پدافند هوایی کوتاه، میان و بلند برد مانند خرداد، شهاب و بوعلی را شامل می‌شود و این سامانه‌ها در حفاظت از آسمان کشور و مقابله با تهدیدات هوایی نقش حیاتی دارند.
 
 وی افزود: موشک‌های تاکتیکی و استراتژیک از دیگر صنایع دفاعی است که انواع موشک‌های زمین به زمین، زمین به هوا و پدافندی با قابلیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد و این موشک‌ها در افزایش قدرت بازدارندگی و دفاعی کشور کاربرد دارند و پهپادها و سامانه‌های پهپادی امروزه در سطح جهانی مطرح هستند و انواع پهپادهای مراقبتی، شناسایی، رزمی و انتحاری تولید شده در داخل را شامل می‌شوند که این پهپادها نقش مؤثری در عملیات‌های نظامی و غیرنظامی ایفا می‌کنند.
 
 مربی نظامی ادامه داد: تجهیزات نیروی زمینی مثل انواع تانک، نفربر، خودروهای زرهی و تجهیزات مهندسی تولید داخلی از دیگر صنایع دفاعی است این تجهیزات در افزایش توان رزمی و تحرک نیروهای زمینی نقش دارند و سامانه‌های الکترونیک و ارتباطی که انواع رادارها، سامانه‌های فرماندهی و کنترل و ارتباطات پیشرفته است و این سامانه‌ها در افزایش هوشمندی و یکپارچگی ارتش بسیار اثرگذار است.
 
 منتظری در خصوص اینکه خودکفایی در تولید تجهیزات نظامی که ایران موفق شده در طیف وسیعی از تجهیزات نظامی از جمله موشک‌ها، پهپادها، تانک‌ها و خودروهای زرهی خودکفا شود، تصریح کرد: این امر موجب استقلال و امنیت بیشتر کشور در زمینه تأمین نیازهای دفاعی شده است. 
 
 وی افزایش قدرت بازدارندگی با پیشرفت در این زمینه و توسعه توانمندی‌های موشکی و پهپادی به ویژه در بخش پیشرفته‌تر مانند موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری ایران را بسیار قدرتمند دانست و گفت: این توانمندی‌ها در افزایش قدرت بازدارندگی و پاسخ به تهدیدات احتمالی نقش مؤثری ایفا می‌کنند.
 
 این مربی نظامی در پایان گفت: ارتقای سامانه‌های پدافند هوایی که تولید و توسعه سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته مانند خرداد، شهاب و بوعلی است و این سامانه‌ها در حفاظت از آسمان کشور در برابر تهدیدات هوایی نقش اساسی دارند و یکی از مهم‌ترین پیشرفت در حوزه الکترونیک و سایبر است و توسعه سامانه‌های فرماندهی و کنترل، رادارها و سامانه‌های ارتباطات پیش را در اختیار دارد.

 به گزارش «شیرازه»، پاسداشت این روز و به نمایش گذاشتن اقتدار کشور در شرایط فعلی علاوه بر نمایش اقتدار و افتخار ملی در سطح جهانی، باعث هویت‌بخشی و اطمینان قلب هم‌وطنانمان و اعتقاد ملی به توان دفاعی کشور نیز خواهد شد.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان